söndag 24 april 2016

En smakbit på söndag

En smakbit på söndag kommr ursprungligen från den norska bloggen Flukten fra virkeligheten

Ännu en trend jag ska hoppa på är En smakbit på söndag. Varje söndag ska jag alltså dela med mig en smakbit av boken jag läser just nu. Smakbitarnas längd kan variera. 
Veckans bok är Förlorade själars stad.  

Bokens handling finns att hitta här.

Smakbit
"Simon?"
"Ja."
"Kan du berätta en historia för mig"
Han blinkade förvånat. "Vad då för sorts historia?"
"En där de goda vinner och de onda förlorar. Och förtsätter vara döda" 
"En saga, menar du?" Han letade i minnet. Han kunde bara Disneyversionerna av sagor, och det första som dök upp i hans minne var en bild av Ariel i sin musselskals behå. Han hade varit kär i henne när han var åtta. Fast det kändes inte som rätt tillfälle att nämna det. 
"Nej." Ordet var en utandning. "Vi studerar sagor i skolan. Mycket av magin i dem är verklig...men hur som helst. Nej, jag vill ha något som jag inte har hört förut." 
"Okej, jag vet en bra" Simon strök Isabel över håret och kände hennes ögonfransar fladdra mot hans hals när hon slöt ögonen. "För länge sedan i en galax långt, långt borta..." 

Kommentar
Bara det faktumet att Simon väljer att berätta om Stars Wars får mig att älska honom. 

OBS! Jag skrev detta inlägg i söndags, men av någon dum andledning glömde jag publicera det då.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar