söndag 14 augusti 2016

Du, bara





Författare: Anna Ahlund
Antal sidor: 340
Serie:-
Genre: Romantik, vänskap
Favoritkaraktärer: Caroline, John, Frank och Ellie
Poäng: 5/5








Handling: 
Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.

Du, bara är en smärtsamt ärlig och vacker debut om hur kärleken alltid gör som den vill.

Omdöme:
Du är min önskan. Du, bara.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska skriva en sammanhängande recension om denna fantastiska skapelse. Men jag kan ändå försörsöka även om det bara blir en massa lovord. Nu kör vi!

När jag läste Du, bara märkte jag att ordet hen användes vid ett tillfälle vilket var första gången jag såg det på en bok. Det var något som gjorde mig riktigt glad. :)

Du, bara har inte så många karaktärer vilket ger väldigt mycket utrymme till att utveckla de få som finns för att hålla historien intressant. Vilket är något Ahlund klarade mycket bra av. Alla hade sina egna personligheter (och svagheter) och stod upp i mängden utan att det blev too much.

Alla karaktärer satte sina spår. Caroline som var den lite för bekyddande systern som bara ville väl, Ellie som var den kreativa och stöttande bästisen, John som var både kär och förvirrad och så den trasige Frank.

Anna Ahlund skriver på elegant men ändå enkelt sätt om första kärleleken, stark vänskap, svek och sex. En hel del sex faktiskt. Mycket mer än vad jag trodde först. På tal om sex och kärlek en av de bästa sakerna med Du, bara är att kärlek får vara just vad det är. Kärlek. Inget en ska skämmas för och inget som ska gömmas eftersom samhället tycker attt det är "fel" utan som något helt och hållet normalt. Precis som det ska vara.

För min del är det bara att halvt längta ihjäl sig till Ahlunds kommande bok. Men för er som inte har läst Du, bara kan jag försäkra er om att sommarens bästa bok ligger och väntar på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar