tisdag 29 december 2015

Nyårs tagg


Nu när det är snart 2016 tänkte jag att det kan firas med denna nyårstagg.

1. En klassiker jag lovar att läsa
Stolthet och fördom av Jane Austen som jag har tänkt  läsa under hela året men inte kunnat.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta
Stephennie Perkins Isla and the happily ever after, jag har inte riktigt vågat läsa den påggrund av att jag är lite orolig över att den inte blir lika bra som de andra delerna.

3. En bokserie jag lovar påbörja
The infernal devices av Cassandra Clare, ska läsa börja läsa den så fort jag blir klar med hennes andra serie The Mortal instruments. Nu när jag ändå nämner TMI ska kan jag tillägga att jag lovar avsluta den med.

4. En författare (som jag inte har läst) jag lovar läsa något av
Stephen king. Hans böcker sägs ju vara så bra.

5. En bok jag lovar läsa om
Det finns väldigt många böcker som jag ska läsa om, speciellt med tanke på att jag har planerat ha en omläsnings månad, där jag läser om alla mina favoritböcker. Men det får väl bli Frost av Maggie Sefvater. Jag hade läst den för några år sedan och jag minns att jag fullständigt älskade den, och alla andra böcker i den trilogin.

6. En gerne jag har läst lite/inget av och lovar att utforska
Deckare. Jag har inte läst så många böcker av det, och de enda jag har läst har jag inte gillat. Men  jag vill ge den genren en chans till. Det var kanske jag som läste dåliga böcker, vem vet.

7. En seriealbum som jag lovar att läsa
Pass.

8. En novell jag lovar att läsa
Queen song av Viktoria Aveyard.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne
Det finns flera sådana böcker i min att läsa lista, bland annat The Bell Jar.

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa
The fault in our stars.

11. En debut jag lovar att läsa
The ice tvins av S.K Tremayne.

12.  En bok eller bokserie (som jag tidigare har gett upp/dömt ut)  jag lovar ge en ny chans
Hm.. Det får bli.... Susan Ees Penryn & the ends of days. Jag har läst första boken och boken skönk otroligt mycket för mig pågrund av hur kvinnor var och behandlades.


13. Tagga några andra 
Jag taggar alla som inte har gjort denna tagg än och vill göra det!







lördag 26 december 2015

The Selection




Titel: The Selection
Författare: Kiara Cass
Antal sidor: 273
Tiden det tog mig att läsa boken: 4 dagar
Genre: Romantik, drama 
Favoritkaraktär: Kriss 
Bokpoäng: 1/5







Handling: 
For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Omdöme:  (varning för spoliers!)
Som bokslukare blir en ibland tvungen att läsa vissa populära böcker. Eftersom en blir så nyfiken på dessa böcker och undrar varför de flesta gillar dem. Trots att en har sina aningar om dem. Det var just det som hände med mig när jag skulle läsa The Selection, jag menar det räcker ju  med att se omslaget, läsa handlingen och recensionerna om den för att förstå att den här boken är väldigt ytlig och stereotypisk. Men jag ville ändå veta vad som var så speciellt med The Selection och bilda en egen uppfattning, så jag läste den och det vissade sig att mina aningar inte var felaktiga.

För det första tycker jag inte om kvinnosynen i boken, en kvinna måste vara gift med en man och vara vacker för att överleva i den här världen. Innan de valde de som skulle vara med i The selection så fotograferade de flickorna som anmälde sig att vara med, och sedan valde de vackraste och  inte de smartaste. Och när de väl hade valt flickor som skulle tävla om  *host,tönten* Maxon så lärde de flickorna hur en ska vara en stillsam, välvillig och söt prinsessa som lyder Maxon i allt han säger,  istället för att lära de bästa sätten att ska styra ett land. Det faktumet att alla verkar vara bekväma med det gör inte saken bättre precis. Eller kanske inte alla.... Kriss verkade vara någon som inte ville ha någon löjlig prins, utan ett rike att styra över. Till skillnad från America som ena sekunden trånade efter sin mancho Aspen som verkade tro att hon var hans ägodel och i nästa sekund trånade efter Maxon som sprang runt och kysste andra tjejer.

"This isn't exactly a rule, but it would be unwise of you to ignore it. When you are invited to do something whith Prince Maxon, you do not refuse. No matter what it is. Dinner, outings, kisses-more than kisses-anything."  
Nämnde jag att ingen protesterade mot en tävling där våltäkning var acceptabelt?

De enda rebellerna i denna bok var bara några vildar som stökade runt i palatset.

Om du vill hitta en riktigt bra dystopi med trovärdighet, djup, intressanta karaktärer och riktiga rebeller som kämpar mot orättvisor (nu låter det där med rebellerna lite för väl klyschigt, men ändå) så råder jag dig att leta vidare. För att dessa saker är just vad du inte kommer hitta i den här boken.









                             

fredag 25 december 2015

Mina läsplaner inför jullovet

  Först och främst har bloggen varit så ouppdaterad pågrund av vissa tekniska problem (jag tappade bort min IPad och datorn funkade inte) men nu är de problemen lösta och jag kan blogga igen!

Nu har jullovet äntligen börjat och kan jag ta igen all min lästid som har gått åt pluggande och nervositet inför betygen. Jag har redan lånat alla böcker som ska läsas ut. Trots att jag bara haft lov under två dagar har jag faktiskt redan läst ut två av böckerna. Men hursomhelst här en lista på böcker som ska vara klara när jullovet är slut:
  1. Den ökända historien om Frankie Landau-Banks. Den är jag klar med och jag säger bara ett ord om den boken; FANTASTISK. 
  2. Flickan som svalde ett moln lika stort som Effieltornet. Denna bok med detta otroligt långa titel är jag också redan klar med. 
  3. Vampire Ackademy. Den har jag läst på svenska men jag vill väldigt gärna skriva en recension om den, så för att friska upp minnet tänkte jag att jag ska läsa den igen. 
  4. Rör mig inte! En väldigt populär dystopi bok som jag har velat läsa väldigt länge nu. 
  5. Liv och död. Den här jubelium utgåvan av om jag kunde drömma har jag också velat läsa länge nu. 
  6. Ett eget rum. En klassiker inom feminismen, längtar till att läsa den.
 Ja, dessa är böckerna som jag ska försöka bli klar med tills jullovet är slut.
Ska du/ni läsa mycket under lovet isåfall vilka böcker? 








lördag 5 december 2015

En väldigt sen "månadens lästa böcker"

November 2015

De odödligas sång av Julie Kagawa som utan tvekan är en riktigt fempoängare! Jag kan knappt tro att  jag nu har läst alla delar i denna  helt fantastiska här trilogi.

Anna and the French kiss av Stephennie Perkins, som jag redan Har läst på svenska men jag ändå kände att jag saknade Anna & Co så mycket att jag bara var tvungen att läsa den, trots min växande hög av TBR böcker.

En bok av Meg Cabot som jag inte kommer ihåg namnet på just nu...

Tankar:
Jag har läst för få böcker igen. Men den här gången är det värre än någonsin... Jag har aldrig läst 3 böcker på bara en månad sen klass två. Något säger mig att detta inte kommer förbättrats eftersom det är så mycket som pågår, som har med mina sudier att göra. Självklart ska ju jag ändå försöka läsa så många böcker som möjligt.

Sämsta bok/böcker:
Meg cabots bok. Den boken var så ointressant att jag allvarligt talat redan har glömt denns namn. Men även om den inte gjorde något vidare intryck på mig så tyckte jag inte att den var jätte dålig när håll på och jag läste den.

Bästa bok/böcker:
De odödligas sång som var så himla välskrivet och spännande, och som även hade ett episkt och sorgligt slut på  trilogin. Mer förklarande om varför jag fullständigt älskar den boken skriver jag i min kommande Edens blod recension.
Anna and French kiss var också helt amezing, med alla sina otroliga miljöer och sin söta romantiska stämning.

Snyggaste omslaget:
Så himla vackert omslag med den lila färgen och evighets tecknet, som t.o.m har en koppling med bokens handling.




tisdag 17 november 2015

Twilight har gjorts om till ombytta kön!!!

Jag väldigt sen med att rapportera detta men precis som rubriken så sakligt antyder så har Twilight gjorts om till ombytta kön. Där Bella blir Beau och Edward blir Edythe. Detta har Meyer gjort eftersom det har gått 10 år sedan den första Twilight boken släpptes. Men också för att.... Läs riktigt noga nu för nu kommer det intressanta...  Meyer vill bevisa att Twilight inte handlar om en kvinna i nöd utan en människa i nöd, lycka till med säger jag bara.

Men även om jag betvivlar på att hon lyckas med det så vill jag ändå läsa boken eftersom jag vill se om hon gör det eller ej.




Jag tycker verkligen inte om Twilight och anledningarna till det finns i min "recension" som finns att hitta här:

lördag 14 november 2015

Lola och pojken i huset bredvid



Författare: Stephanie Perkins 
Genre: romantik
Tiden det tog mig att läsa boken: 2 dagar
Antal sidor: 247
Serie: Anna och den franska kyssen
Favoritkaraktärer: Jag har ingen speciell favorit bland karaktärerna.
Poäng: 4/5 







Handling  ( från Adlibris ) : 
Lola Nolan är blivande kostymtecknare, och tycker det är bättre ju mer fantastiskt, glittrande och roligt ett klädesplagg är. Allt i hennes liv är mer eller mindre perfekt inklusive hennes snygge pojkvän, Max - ända tills tvillingarna Calliope och Cricket Bell återvänder till kvarteret.
När Cricket, en begåvad uppfinnare, kliver ut ur sin tvillingsysters skugga och tillbaka in i Lolas liv, tvingas hon till sist handskas med de känslor hon haft för pojken i huset bredvid under hela sin uppväxt


Omdöme:
Nu har jag läst två böcker av Stephanie Perkins och jag måste säga att det döljer sig något riktigt bra bokom den här bokens fula omslag. Nu när jag ändå nämner omslaget så kan jag även tillägga att den faktiskt speglar bokens handling, där de lever och karaktärernas ( nu menar jag bara Crickets ) utseende. Men inte på ett sät som lockar till sig läsare, tyvärr.

Först och främst så tyckte jag om Lola förvånansvärt mycket, jag hade förväntat mig att hon skulle vara en ytlig typ. På grund av hennes besatthet av kläder och glitter. Som tur är var hon inte det. Även om hon hade en liten vana att smeta in en halv liter körsbär läppstift, speciellt när Cricket var i närheten. Men annars var hon en tjej med sin egna stil som bara gjorde utlopp för sin kreativitet.

Triangel draman hade större plats i den här boken än i Anna och den franska kyssen. Och även om det vad uppenbart vem som skulle få vem, så var det ändå ganska intressant att följa hela processen.

Vad gäller Max och Cricket så är jag utan tvekan team Cricket. Medan Cricket är en smart och väldigt  trevlig kille som inte om bryr sig om vissa duma normer, t.ex det här med att killar inte får ha nagellack, eftersom det är "omanligt" så är Max både otrevlig och lätt hämndlysten.
Hur svårt kan det vara att välja egentligen?

En sak som gör att den här boken skiljer sig från andra böcker är Lolas föräldrars stora roll i det hela, de är liksom inte bara två bikaraktärer utan verkligen Lolas pappor.

Sammanfattnings var detta en riktigt bra bok där Perkins  (precis som i Anna och den franska kyssen)  lyckades med att både förmedla karaktärernas känslor på ett bra sätt och göra en fin romantisk historia.


måndag 9 november 2015

Det händer nu

   
 


Handling: 
Stella är den populära, självsäkra tjejen i klassen. Men hon tycker att hon lever i en låtsasvärld. Hon vill skrika rakt ut att hon är störtförälskad i sin bästis Sigrid. Men hon vågar inte. Hon vet ju inte vad Sigrid känner, och vad ska alla andra säga? 
Stella brottas med sina inre tankar om vad som är okej och inte. 

Omdöme:
Innan jag började med boken var jag på jakt efter något enkelt och ganska välskrivet. Och den här boken uppfyllde bara en av förväntningarna. den var väldigt enkel, inget annat. 
 Huvudkaraktären Stella som oftas hade bra tankar, men inte sa dem tyckte jag att jag inte lärde känna ordentligt. Hon känns fortfarande som en främling för mig.
Det faktumet att varje menig i varje dialog hade minst ett ord på engelska, gjorde inte boken bättre precis. För att ifall någon vill skriva en bok ska denna välja ett språk, inte blanda två helt olika tycker jag
Den här boken var helt enkelt inte något som kommer stanna i mitt minne särskilt länge.

tisdag 3 november 2015

Månadens lästa böcker

oktober

Outtalat av Sara Rees Brennan som är första delen i Lynbur Legacy trilogin. En bok som var full av spänning, mystik och humor.

Det händer nu av Sofia Nordin som var väldigt tråkig och medelmättig.

Anna och den franska kyssen som är första delen i Stephanie Perkins underbara trilogi och som verkligen överaskade mig

Lola och pojken i huset bredvid som är andra delen i Stephanie Perkins trilogi. Med en huvudkaraktär som hade sin egen lilla stil och som jag gillade.

Tankar:
Även om de flesta av månadens böcker var väldigt bra så var det ändå för få böcker som jag hann läsa denna månad, men det beror ju säkert på min plötsliga läspaus.
Hoppas att jag kan läsa fler böcker nästa månad.

Sämsta boken/böckerna:
Det händer nu som var en besvikelse.

Bästa boken/böckerna: 
Resten av böckerna tyckte jag faktiskt väldigt mycket om, men favoriten blir ändå Anna och den franska kyssen. Den där känslan av att var i Paris och att dessutom bli kär i någon där.. Den känslan är riktigt svår att glömma

Snyggaste omslaget:






söndag 1 november 2015

Min Hallowen läsning

Nu när det är Hallowen och så ( eller det var ju Hallowen igår, men ändå ) tänkte jag att  Th  läge att läsa något rysligt läskigt, men eftersom jag inte är den oräddaste så vågade jag inte låna något för läskigt. Och valet föll på A touch of dead som hittills är ganska bra. Författarinnan till boken är hon som skrev den berömda bok/tv serien True blood.
True blood borde snarare heta Dead blod med tanke på att varje bok heter något med dead, hehehe.

A touch of dead är egentligen flera korta historier som handlar om Stockie Stackhouse som är huvudkaraktären till True blood.
Ja, det var min Hallowen läsning, vad läste ni i Hallowenen?

Varför har bloggen varit så tom?

Jo, det beror på att jag har pluggat för massa skolprov. Vilket ledde till att jag knappt hade tid till att läsa och som ni säkert förstår så var det ingen idé att fortsätta driva en bokblogg när man ändå inte läste något alls. Men hursomhelst så är jag tillbacka nu!