tisdag 17 november 2015

Twilight har gjorts om till ombytta kön!!!

Jag väldigt sen med att rapportera detta men precis som rubriken så sakligt antyder så har Twilight gjorts om till ombytta kön. Där Bella blir Beau och Edward blir Edythe. Detta har Meyer gjort eftersom det har gått 10 år sedan den första Twilight boken släpptes. Men också för att.... Läs riktigt noga nu för nu kommer det intressanta...  Meyer vill bevisa att Twilight inte handlar om en kvinna i nöd utan en människa i nöd, lycka till med säger jag bara.

Men även om jag betvivlar på att hon lyckas med det så vill jag ändå läsa boken eftersom jag vill se om hon gör det eller ej.




Jag tycker verkligen inte om Twilight och anledningarna till det finns i min "recension" som finns att hitta här:

lördag 14 november 2015

Lola och pojken i huset bredvid



Författare: Stephanie Perkins 
Genre: romantik
Tiden det tog mig att läsa boken: 2 dagar
Antal sidor: 247
Serie: Anna och den franska kyssen
Favoritkaraktärer: Jag har ingen speciell favorit bland karaktärerna.
Poäng: 4/5 







Handling  ( från Adlibris ) : 
Lola Nolan är blivande kostymtecknare, och tycker det är bättre ju mer fantastiskt, glittrande och roligt ett klädesplagg är. Allt i hennes liv är mer eller mindre perfekt inklusive hennes snygge pojkvän, Max - ända tills tvillingarna Calliope och Cricket Bell återvänder till kvarteret.
När Cricket, en begåvad uppfinnare, kliver ut ur sin tvillingsysters skugga och tillbaka in i Lolas liv, tvingas hon till sist handskas med de känslor hon haft för pojken i huset bredvid under hela sin uppväxt


Omdöme:
Nu har jag läst två böcker av Stephanie Perkins och jag måste säga att det döljer sig något riktigt bra bokom den här bokens fula omslag. Nu när jag ändå nämner omslaget så kan jag även tillägga att den faktiskt speglar bokens handling, där de lever och karaktärernas ( nu menar jag bara Crickets ) utseende. Men inte på ett sät som lockar till sig läsare, tyvärr.

Först och främst så tyckte jag om Lola förvånansvärt mycket, jag hade förväntat mig att hon skulle vara en ytlig typ. På grund av hennes besatthet av kläder och glitter. Som tur är var hon inte det. Även om hon hade en liten vana att smeta in en halv liter körsbär läppstift, speciellt när Cricket var i närheten. Men annars var hon en tjej med sin egna stil som bara gjorde utlopp för sin kreativitet.

Triangel draman hade större plats i den här boken än i Anna och den franska kyssen. Och även om det vad uppenbart vem som skulle få vem, så var det ändå ganska intressant att följa hela processen.

Vad gäller Max och Cricket så är jag utan tvekan team Cricket. Medan Cricket är en smart och väldigt  trevlig kille som inte om bryr sig om vissa duma normer, t.ex det här med att killar inte får ha nagellack, eftersom det är "omanligt" så är Max både otrevlig och lätt hämndlysten.
Hur svårt kan det vara att välja egentligen?

En sak som gör att den här boken skiljer sig från andra böcker är Lolas föräldrars stora roll i det hela, de är liksom inte bara två bikaraktärer utan verkligen Lolas pappor.

Sammanfattnings var detta en riktigt bra bok där Perkins  (precis som i Anna och den franska kyssen)  lyckades med att både förmedla karaktärernas känslor på ett bra sätt och göra en fin romantisk historia.


måndag 9 november 2015

Det händer nu

   
 


Handling: 
Stella är den populära, självsäkra tjejen i klassen. Men hon tycker att hon lever i en låtsasvärld. Hon vill skrika rakt ut att hon är störtförälskad i sin bästis Sigrid. Men hon vågar inte. Hon vet ju inte vad Sigrid känner, och vad ska alla andra säga? 
Stella brottas med sina inre tankar om vad som är okej och inte. 

Omdöme:
Innan jag började med boken var jag på jakt efter något enkelt och ganska välskrivet. Och den här boken uppfyllde bara en av förväntningarna. den var väldigt enkel, inget annat. 
 Huvudkaraktären Stella som oftas hade bra tankar, men inte sa dem tyckte jag att jag inte lärde känna ordentligt. Hon känns fortfarande som en främling för mig.
Det faktumet att varje menig i varje dialog hade minst ett ord på engelska, gjorde inte boken bättre precis. För att ifall någon vill skriva en bok ska denna välja ett språk, inte blanda två helt olika tycker jag
Den här boken var helt enkelt inte något som kommer stanna i mitt minne särskilt länge.

tisdag 3 november 2015

Månadens lästa böcker

oktober

Outtalat av Sara Rees Brennan som är första delen i Lynbur Legacy trilogin. En bok som var full av spänning, mystik och humor.

Det händer nu av Sofia Nordin som var väldigt tråkig och medelmättig.

Anna och den franska kyssen som är första delen i Stephanie Perkins underbara trilogi och som verkligen överaskade mig

Lola och pojken i huset bredvid som är andra delen i Stephanie Perkins trilogi. Med en huvudkaraktär som hade sin egen lilla stil och som jag gillade.

Tankar:
Även om de flesta av månadens böcker var väldigt bra så var det ändå för få böcker som jag hann läsa denna månad, men det beror ju säkert på min plötsliga läspaus.
Hoppas att jag kan läsa fler böcker nästa månad.

Sämsta boken/böckerna:
Det händer nu som var en besvikelse.

Bästa boken/böckerna: 
Resten av böckerna tyckte jag faktiskt väldigt mycket om, men favoriten blir ändå Anna och den franska kyssen. Den där känslan av att var i Paris och att dessutom bli kär i någon där.. Den känslan är riktigt svår att glömma

Snyggaste omslaget:






söndag 1 november 2015

Min Hallowen läsning

Nu när det är Hallowen och så ( eller det var ju Hallowen igår, men ändå ) tänkte jag att  Th  läge att läsa något rysligt läskigt, men eftersom jag inte är den oräddaste så vågade jag inte låna något för läskigt. Och valet föll på A touch of dead som hittills är ganska bra. Författarinnan till boken är hon som skrev den berömda bok/tv serien True blood.
True blood borde snarare heta Dead blod med tanke på att varje bok heter något med dead, hehehe.

A touch of dead är egentligen flera korta historier som handlar om Stockie Stackhouse som är huvudkaraktären till True blood.
Ja, det var min Hallowen läsning, vad läste ni i Hallowenen?

Varför har bloggen varit så tom?

Jo, det beror på att jag har pluggat för massa skolprov. Vilket ledde till att jag knappt hade tid till att läsa och som ni säkert förstår så var det ingen idé att fortsätta driva en bokblogg när man ändå inte läste något alls. Men hursomhelst så är jag tillbacka nu!

måndag 12 oktober 2015

Röd drottning





Författare: Victoria Aveyard
Gerne: Dystopi, lite romantik
Tiden det tog mig att läsa boken: 2 dagar
Antal sidor: 384
Serie: Röd drottning 
Favoritkaraktär: Mare
Poäng: 4/5







Handling ( från Adlibris ) :
I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön- utan efter blod. De silveblodiga- de silvriga- är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll


Omdöme:
Jag började Röd drottning med höga förväntningar efter att ha sett det där väldigt snygga omslaget, läst den intressanta handlingen och läst recensioner om den, och jag avslutade boken riktig nöjd. Först och främst var Mare en jätte bra hjältinna, som påminde mig lite om vår kära Katniss även om Mare hade sina brister och hade en vana att lite på fel parsoner.

Själva världsbygget var inte något helt nytt men eftersom Aveyard lyckades få det vara medryckande och fascinerande så hade jag inget emot det.

När jag läste Röd drottning kändes det ibland som om allt utspelade i 1800 talet t.ex pågrund av vissa traditioner och pågrund av att att det finns en kungafamilj som lever i ett hov o.s.v. Men ibland kändes det också som om allt utspelade sig i framtiden tillföljd av t.ex vissa uppfinningar som inte finns nu. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det.

Vad det gäller triangel eller snarare fyrkantdramat så var det inte för en gångs skull så uppenbart vem som skulle få vem, vilket var bra även om jag inte kände något speciellt för någon av killerna.

Nu låter min recension lite för väl likgiltig, med tanke på att Röd drottning var så bra att det fanns tillfällen som fick mig ta till min konstiga vana, nämligen att stänga boken när den blev för nervkittlande och börja gå runt i cirklar samtidigt som jag försöker att lugna ner mig själv. Och det faktumet att jag tog till min lilla vana bevisar att den här boken var jätte bra.




tisdag 6 oktober 2015

Anna och den franska kyssen



Författare: Stephene Perkinsæ
Antal sidor: 297
Gerne: Romantik, Vänskap, familjerelationer, tonårsliv 
Serie:- det är en trilogi men jag vet faktiskt inte vad den heter
Favoritkaraktärer: Anna, Étienne
Tiden det tog mig att läsa boken: en dag
Poäng: 4/5








Handling (från Adlibris) :
Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat återgälda hennes känslor.Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka iväg henne till Paris för att hon ska gå sitt sista skolår där. Men trots att hon inte kan ett ord franska lär Anna känna en del coola nya personer, inklusive den snygge Étienne St. Clair, som snabbt blir hennes bästa vän.
Tyvärr är han upptagen - och det kanske hon också är.... Eller?
Annas år i Paris, staden som brukar kallas »världens romatiska« visar sig omtumlande hjärtslitande och fantastiskt. Ett år som förändrar henne för alltid

Omdöme:
Första gången jag såg Anna och den franska kyssen så tänkte jag att den boken med det väldigt fula omslaget och trista handlingen nog inte passar mig, f*n vad fel jag hade.
För att när jag väl tvingade mig själv att åtminstone ge boken en chans så blev jag  (helt mot min vilja) fast från första till sista sidan.

Men vad var det som jag tyckte om så mycket? Jo, vår kära ordningsamma Anna som alltid försökte göra det hon ansåg var rätt, trots att hon själv inte alltid var jätte glad över sina beslut. Och som utvecklades till en självständig parson genom boken. Sen fanns också tillfälen då jag tyckte att hon var rent av korkad, men att hon gjorde fel gjorde henne bara verkligare. Ännu en grej som jag gillade är att det kändes verkligen som om jag var i Paris och besökte alla underbara platser där.

Det som imponerar mig är ju att Perkins klarade av skriva en bok med karaktärer som inte var så perfekta men ändå speciella, var och en på eget sitt sätt. Och att hon gjorde en jätte fin och lite rörande kärlekshistoria, där det för en gångs skull inte bara är en av karaktärerna som behöver hjälp/stöd utan båda två. Samtidigt som författaren skrev allt detta på ett lättsamt och gripande sätt så lyckades hon även göra att kärlekshistorien inte tog allt för stor plats. Utan andra saker som t.ex Annas vänskapsrelationer och både Annas och Étiennes familjekonflikter hade  stora roller i det hela.

Så om du vill ha en mysig bok eller ännu bättre har just blivit klar med en tjock och komplicerad dystopi så rekomenderar jag starkt att du ska läsa Anna och den franska kyssen.








lördag 3 oktober 2015

Månadens lästa böcker

September 2015

Lästa böcker:

Sammansvärjningen av Ursula Poznaski som är andra delen i Sveket-trilogin och som överträffade mina förväntningar, även om det kanske beror på mina låga förväntningar.

Pretty little liars som är första delen i trilogin med samma namn och som var väldigt intressant.

Konsten att vara kvinna av Catlin Moran som var väldigt lärorik, till och med humorisk vid sina tillfällen.

Röd drottning av Victoria Aveyard som var en väldigt bra start på en dystopi-trilogi. 

Tankar:
Eftersom  jag har läst så få böcker den här månaden så ska jag försöka bettra på mig till nästa månad.

Sämsta boken/böckerna:
Jag tycker faktiskt att alla månadens böcker var väldigt bra och att ingen av dem var dålig på något sätt.

Bästa boken/böckerna:
Konsten att vara kvinna som lärde mig massor om feminsmen och som väckte många känslor hos mig. Röd drottning som var sjukt spännande och som hade minst sakt många vändnigar.

Snyggaste omslagen:







onsdag 23 september 2015

20 påståenden om mig


Jag heter Losiyane.
Jag är för tillfället hemma och skriver detta min Ipad.
Jag är bra på att reagera och försöka göra något åt orättvisor.

Jag tycker inte om lakrits det är så himla äckligt.
Jag är dålig på att hålla tyst om mina åsikter.
Jag läser varje dag.
Jag gillar när något dåligt utvecklas till något bra.
Jag sjunger när jag tror att ingen hör. Men när ( om ) någon kommer på en får man väldigt konstiga blickar.

Jag älskar ( surprise ) böcker, feminism och sist men inte minst chocklad.
Jag är inte speciellt bra på att rita. Det bästa jag lyckats med är streckgubbar.
Jag föredrar lodjuret framför lejonet.
Jag tycker om en extra kladdig kladdkaka, mums...
Jag är beroende av mint tuggummi, jag tuggar faktiskt några just nu.

Jag har på mig blå mjukisbyxor och en grå T-shirt.
Jag dricker oftas kall Arla mjölk.
Jag lyssnar på lite all möjlig musik som jag tycker låter bra, oftas är det pop-musik
Jag blir arg på väldigt många saker som har med hur vårt samhälle är just nu. Men också när någon pratar bakom min rygg, det tycker jag är så jädrans fegt.

Jag blir rädd av olika läskiga varelser som finns i böcker eller filmer. Pågrund av min höga fantasi finns det t.o.m nätter som jag får för mig att en klädhög i mitt rum är en sovande zombie eller något annat lika tokigt.
Jag önskar att folk skulle bli mer intresserade av böcker. För de som inte är det missar så många fantastiska saker som bara böcker har att erbjuda.

Jag är uppvuxen i en liten ort i mellersta Sverige.