söndag 24 januari 2016

Kanske är det allt du behöver veta


Titel: Kanske är det allt du behöver veta
Författare: E. Lockhart
Genre: vänskap, kärlek, familjetragedi 
Antal sidor: 258
Tiden det tog mig att läsa boken: 2 dagar
Favoritkaraktärer: Cadence & lögnarna
Poäng: 5/5









Handling:
  • älskar båda böckerna som jag har läst av henne 
  •  kommer längta något otroligt mycket till alla hennes framtida verk
  • tycker att den som inte läser dessa böcker missar något stort.
Nu undrar du/ni säkert varför jag tycker så himla mycket om denna bok. Och det beror på att det är svårt att inte tycka om en riktig bladvändare som var skriven på ett unikt sätt, med intressanta och djupa karaktärer, där huvudkaraktären är visserligen överdramatisk, men ändå en smart person som jag förstår varför hon gör som hon gör.

De enda jag inte tyckte om var nog hennes mostrar, jag förstår inte varför dessa (idiotiska) kvinnor som säkerligen har fått den bästa möjliga utbildningen och på så sätt fått en chans att försörja sig  med hjälp av ett jobb fortfarande är beroende av sin pappa för att klara sig. Men eftersom det var något Cadence och de flesta andra förstod hur fel det var, så hakade jag mig inte upp på med det.

Ännu en grej imponerade på mig var det briljanta konseptet, som jag inte kan säga något mer om än att det hade en plot twist som nästan fick mig gråta (vilket nästan aldrig sker i böcker)  och att det oväntade är just vad som kommer ske.

Sammanfattningsvis är Kanske är du allt du behöver veta ett måste för alla som vill ha en läsupplevelse som de sent kommer glömma.











fredag 15 januari 2016

Outtalat



Titel: Outtalat 
Författare: Sarah Rees Brennan 
Genre: Gotik, Fantasy 
Antal sidor: 336
Tiden det tog mig att läsa boken: 5 dagar
Serie: Lynburn Legacy
Favoritkaraktärer: Angela, Holly
Poäng: 3/5 








Handling ( från Adlibris )  : 
För Kami Glass har han alltid funnits där: Jared, pojken hon kan tala med i sitt huvud, men som ingen någonsin sett i verkliga livet - inte ens hon själv. Hon har inte helt lyckats dölja sina inre samtal med Jared för sin omgivning och Kami betraktas därför som ett lite udda inslag i Sorry-in-the-Vale, den sömniga engelska småstad hon bor i.
Trots detta har Kami funnit sin plats i det lilla samhället. Hon har precis startat en skoltidning tillsammans nmed sin bästa vän och är nöjd med det mesta i tillvaron.
Men på sista tiden har konstiga saker börjat hända. Från skogen hörs illavarslande skrik om natten och bakom fönstren på Aurimere slott är lamporna plötsligt tända igen: familjen Lynburn, som styrt staden i många generationer, har återvänt efter flera års gåtfull frånvaro. När Kami i hopp om ett scoop börjar forska i familjens historia inser hon att den lilla stad hon trott sig känna så väl är full av hemligheter. Och att pojken hon talar med i sitt huvud mycket väl kan vara nyckeln till alltihop.

En liten kommentar: 
Som du/ni redan har sett så ser meningarna i denna recension olika stora ut. Jag ska försöka återgärda problemet så fort jag kan (eller snarare listar ut hur jag ska fixa det) . Men till dess... Önskar jag dig/er en trevlig läsning!

 Omdöme: 
Ibland läser man en bok som är bra men inte riktigt når upp till förväntningerna, en sådan bok är Outtalat. När jag började med den så trodde jag verkligen att den skulle bli en fempoängare, då jag bara hade läst positiva recensioner om den och så har ju den ett så snyggt omslag. Men tyvärr tyckte jag inte att den levererade allt.

Kami var faktiskt en väldigt smart och rolig huvudkaraktär, men jag tyckte allt hennes velande mellan Ash och Jered var tröttsamt. Och påtal om Jared så föredrog jag honom ( precis som Kami ) när han bara var killen som kanske inte fanns i verkligenheten, men som hon alltid kunde prata med. Men när det vissade sig att han inte bara var en låtasasvän utan en levande människa som dessutom var en Lynburn, började han personlighet förändras på ett negativt sätt, och han började liksom "växa bort" från Kami. 
Vad det någon mer än jag som märkte det? 

Boken var skrivet på ett enkelt och vältänkt sätt. Något som jag inte tyckte  sådär jätte mycket om var dialogerna som ALLTID var roliga eller lustiga på något visst. Även om jag fick ett eller annat gott skratt av det, så blev det snart för mycket och onaturligt. 

Vad det gäller Kamis vänner tyckte jag attt de alla hade en egen unik personlighet. Speciellt Holly som vissade sig var mer än "den snygga tjejen". Angela tyckte jag också om. Hon var både häftig och modig, vilket hon bevisade i slutet.  Och även om alla hade sina brister och görde vissa duma beslut, tyckte jag för det mesta om dem. 

Så den här boken har sina dåliga sidor, men också sina bra. Den var helt enkelt en läsvärd bok vars fortsättning jag kanske läser. 

torsdag 14 januari 2016

Änglafall



Titel: Änglafall
Författare: Susan Ee
Antal sidor: 242
Förlag: Modernista
Genre: Dystopi
Tiden det tog mig att läsa boken: 1 dag
Favoritkaraktärer: Penryn, Paige, Penryns (galna) mamma 
Bokpoäng: 2/5







Handling: 
Sex veckor har gått sedan undergångens änglar nedsteg för att utplåna den moderna världen som vi känner den. Brutala gatugäng regerar på dagarna, rädsla och vidskepelse styr på nätterna. När krigaränglar för bort en hjälplös liten flicka tänker Penryn, hennes sjuttonåriga syster, göra allt för att få henne tillbaka. Allt, inklusive att slå sig ihop med Raffe, en skadad fiendeängel.
Penryn och Raffe reser genom ett mörkt och förvridet Norra Kalifornien mot änglarnas högborg i San Francisco, där Penryn kommer att riskera allt för att rädda sin syster, och där Raffe måste förlita sig på sina största fienders nåd för att ha en chans att bli hel igen.

En liten komentar: 
Av någon konstig andledningar har vissa av mina texter olika textstorlekat. Eftersom jag använder ipaden så är det lite krångligare att fixa sådant, men jag ska försöka återgärda problemet så fort jag kan. Eller snarare så fort jag får tag en dator. :) 

Omdöme: 
Änglafall har jag länge velat recensera. Men jag har tvekat, eftersom jag inte har så mycket att säga om den här boken. Men jag ska försöka göra denna minirecension recension ändå.

Vi kan börja med karaktärerna. Penryn tyckte jag för det mesta om. Hon kunde klara sig på egen hand, och hon stod fast vid sina mål (hon var alltså väldigt envis, på ett bra sätt.)  
Raffe kände jag inget speciellt för. För mig var han inget annat än "den där ängeln" som hade för mycket skönhet och ego för sitt eget bästa. Men jag tyckte om att han inte hela tiden räddade Penryn, utan att de båda räddade varandra. Vilket inte sker så mycket i sådana (paranormal romance) böcker.
Penryns mamma var en ganska intressant och mystisk karaktär. Är hon eller är hon inte galen? Och vad det för demoner som besöker henne egentligen?  Hon var faktiskt den jag minst förstod mig på.

Själva handlingen gick i en rasande takt och det var väldigt svårt att lägga ner boken, trots vissa saker. Jag måste även säga att Susan Ee inte sparar på alla blodiga ditaljer.

Nu kommer vi till bokens negativa sidor och andledningarna till att denna bok får ett så lågt poäng, fästan den är så actionpackad och spännade. Först och främst behandlas kvinnor som pigor eller sexobjekt och ingen av dem protesterar mot det. Vilket tolalt förstörde min läsning. Och så är jag väldigt besviken på Penryn som inte försökte få de andra att förstå vad det var som skedde framför deras ögon, alltså att de nedvärderades och att de accepterade det.
Ingen av kvinnorna i boken slogs mot änglarna för att få tillbacka sin planet, utan deras uppgifter vara att tvätta mäns underkläder och oroa sig för att bli våldtagna. Och den enda kvinnliga ängeln i hela boken var en svartsjuk läkare.

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker iallafall att det är helt orealistiskt att halva jordens befolkning ska förvandlas till hemhjälp och sexslavar bara för att jorden börjar invaderas av änglar.

Så Änglafall kunde ha blivit en riktigt bra bok för stunden, trots att handlingen behövde mer djup och vissa saker var för uppenbara. Men en bok med en sådan kvinnosynen kan jag helt enkelt inte gilla.

Jag hade egentligen tänkt skriva en minirecension om boken, eftersom jag trodde att jag inte hade så mycket att säga om den, vilket jag hade. 

torsdag 31 december 2015

Hejsan 2016!


Om bara några timmar är tar ett nytt spännande år sin början och innan det sker vill jag bara tacka för ett fantastiskt år. Detta år har verkligen varit händelserikt. Jag har funnit flera nya favoritböcker samtidigt som jag har börjat driva denna blogg.  Att driva bloggen har i för sig varit ett riktigt äventyr. Jag har utvecklats i mitt skrivande och även lyckats förmedla min bokentusiasm till andra människor. Så jag är väldigt nöjd med detta år året som har gått. Jag hoppas att ni har haft ett minst lika bra år.  Gott nytt år!

Årets favoriter

Här är en topp tio lista på årets favorit böcker. Vissa av böckerna har inte ens blivit utgivna i år, men jag har läst dem i år.

1. Hungergames trilogin (jag har läst om den)
2. Legend trilogin, Harry Potter ( jag har läst om dem, och så kan jag inte riktigt bestämma vilken som ska vara först) 
3. Divergent trilogin (den har jag också läst tidigare, men sedan läst om) 
4. Edens blod trilogin 
5. Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
6. Anna and the French kiss
7. The Mortal instruments (de förtsa tre delarna) 
8. The maze Runner trilogin
9. Cinder
10. Iron Queen 


onsdag 30 december 2015

Månadens lästa böcker

December 2015

Lästa böcker:
Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart som var både välskriven och tog upp genusfrågor på ett smart sätt med hjälp av en fantastisk huvudkaraktär. Utan tvekan en av årets favoriter.

Flickan som svalde ett moln lika stort som Effieltornet av Romain Puértola, som inte var något i min smak.

Änglafall av Susan Ee som trots att den var bra sjönk väldigt mycket i mina ögon pågrund av hur kvinnor var och behandlades.

The Selection av Kiara Cass som jag inte förstår varför den är så populär.

Det långa loppet av Jeff Kiney (ja, jag är ett dagbok-för alla-mina-fans fan) som var den mest roligaste boken av alla Jeff Kineys böcker.

Tankar: 
Jag är faktiskt ganska nöjd med månadens läsning. Även om alla böckerna som jag har läst inte var så bra.  Men jag har både läst böcker från min TBR lista och hittat ännu en favoritbok.

Sämsta bok/böcker:
 The Selection, en otrovärdigt bok om en flock tjejer som praktiskt taget slogs om en löjlig prins tyckte jag var hemsk. Änglafall som hade ett visst mått potential men som sedan totalt sjönk i mina ögon pågrund av denns rent av kränkande kvinnosyn var inte heller så mycket bättre.

Bästa bok/böcker:
Den ökända historien om Frankie Landau-Banks (puh! Vilken lång titel) älskade 
älskar jag. Frankies karaktärs utveckling, den rafflande handlingen, E. Lockharts sätt att skriva...
Helt enkelt en underbar tankeställare till bok som alla borde läsa.

Snyggaste omslaget: 
Även om själva boken inte var bra, så var det faktiskt detta snygga omslag som väckte mitt intresse.
Visserligen är inte omslaget jätte snyggt, men det speglar verkligen bokens handling


tisdag 29 december 2015

Nyårs tagg


Nu när det är snart 2016 tänkte jag att det kan firas med denna nyårstagg.

1. En klassiker jag lovar att läsa
Stolthet och fördom av Jane Austen som jag har tänkt  läsa under hela året men inte kunnat.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta
Stephennie Perkins Isla and the happily ever after, jag har inte riktigt vågat läsa den påggrund av att jag är lite orolig över att den inte blir lika bra som de andra delerna.

3. En bokserie jag lovar påbörja
The infernal devices av Cassandra Clare, ska läsa börja läsa den så fort jag blir klar med hennes andra serie The Mortal instruments. Nu när jag ändå nämner TMI ska kan jag tillägga att jag lovar avsluta den med.

4. En författare (som jag inte har läst) jag lovar läsa något av
Stephen king. Hans böcker sägs ju vara så bra.

5. En bok jag lovar läsa om
Det finns väldigt många böcker som jag ska läsa om, speciellt med tanke på att jag har planerat ha en omläsnings månad, där jag läser om alla mina favoritböcker. Men det får väl bli Frost av Maggie Sefvater. Jag hade läst den för några år sedan och jag minns att jag fullständigt älskade den, och alla andra böcker i den trilogin.

6. En gerne jag har läst lite/inget av och lovar att utforska
Deckare. Jag har inte läst så många böcker av det, och de enda jag har läst har jag inte gillat. Men  jag vill ge den genren en chans till. Det var kanske jag som läste dåliga böcker, vem vet.

7. En seriealbum som jag lovar att läsa
Pass.

8. En novell jag lovar att läsa
Queen song av Viktoria Aveyard.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne
Det finns flera sådana böcker i min att läsa lista, bland annat The Bell Jar.

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa
The fault in our stars.

11. En debut jag lovar att läsa
The ice tvins av S.K Tremayne.

12.  En bok eller bokserie (som jag tidigare har gett upp/dömt ut)  jag lovar ge en ny chans
Hm.. Det får bli.... Susan Ees Penryn & the ends of days. Jag har läst första boken och boken skönk otroligt mycket för mig pågrund av hur kvinnor var och behandlades.


13. Tagga några andra 
Jag taggar alla som inte har gjort denna tagg än och vill göra det!







lördag 26 december 2015

The Selection




Titel: The Selection
Författare: Kiara Cass
Antal sidor: 273
Tiden det tog mig att läsa boken: 4 dagar
Genre: Romantik, drama 
Favoritkaraktär: Kriss 
Bokpoäng: 1/5







Handling: 
For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Omdöme:  (varning för spoliers!)
Som bokslukare blir en ibland tvungen att läsa vissa populära böcker. Eftersom en blir så nyfiken på dessa böcker och undrar varför de flesta gillar dem. Trots att en har sina aningar om dem. Det var just det som hände med mig när jag skulle läsa The Selection, jag menar det räcker ju  med att se omslaget, läsa handlingen och recensionerna om den för att förstå att den här boken är väldigt ytlig och stereotypisk. Men jag ville ändå veta vad som var så speciellt med The Selection och bilda en egen uppfattning, så jag läste den och det vissade sig att mina aningar inte var felaktiga.

För det första tycker jag inte om kvinnosynen i boken, en kvinna måste vara gift med en man och vara vacker för att överleva i den här världen. Innan de valde de som skulle vara med i The selection så fotograferade de flickorna som anmälde sig att vara med, och sedan valde de vackraste och  inte de smartaste. Och när de väl hade valt flickor som skulle tävla om  *host,tönten* Maxon så lärde de flickorna hur en ska vara en stillsam, välvillig och söt prinsessa som lyder Maxon i allt han säger,  istället för att lära de bästa sätten att ska styra ett land. Det faktumet att alla verkar vara bekväma med det gör inte saken bättre precis. Eller kanske inte alla.... Kriss verkade vara någon som inte ville ha någon löjlig prins, utan ett rike att styra över. Till skillnad från America som ena sekunden trånade efter sin mancho Aspen som verkade tro att hon var hans ägodel och i nästa sekund trånade efter Maxon som sprang runt och kysste andra tjejer.

"This isn't exactly a rule, but it would be unwise of you to ignore it. When you are invited to do something whith Prince Maxon, you do not refuse. No matter what it is. Dinner, outings, kisses-more than kisses-anything."  
Nämnde jag att ingen protesterade mot en tävling där våltäkning var acceptabelt?

De enda rebellerna i denna bok var bara några vildar som stökade runt i palatset.

Om du vill hitta en riktigt bra dystopi med trovärdighet, djup, intressanta karaktärer och riktiga rebeller som kämpar mot orättvisor (nu låter det där med rebellerna lite för väl klyschigt, men ändå) så råder jag dig att leta vidare. För att dessa saker är just vad du inte kommer hitta i den här boken.









                             

fredag 25 december 2015

Mina läsplaner inför jullovet

  Först och främst har bloggen varit så ouppdaterad pågrund av vissa tekniska problem (jag tappade bort min IPad och datorn funkade inte) men nu är de problemen lösta och jag kan blogga igen!

Nu har jullovet äntligen börjat och kan jag ta igen all min lästid som har gått åt pluggande och nervositet inför betygen. Jag har redan lånat alla böcker som ska läsas ut. Trots att jag bara haft lov under två dagar har jag faktiskt redan läst ut två av böckerna. Men hursomhelst här en lista på böcker som ska vara klara när jullovet är slut:
  1. Den ökända historien om Frankie Landau-Banks. Den är jag klar med och jag säger bara ett ord om den boken; FANTASTISK. 
  2. Flickan som svalde ett moln lika stort som Effieltornet. Denna bok med detta otroligt långa titel är jag också redan klar med. 
  3. Vampire Ackademy. Den har jag läst på svenska men jag vill väldigt gärna skriva en recension om den, så för att friska upp minnet tänkte jag att jag ska läsa den igen. 
  4. Rör mig inte! En väldigt populär dystopi bok som jag har velat läsa väldigt länge nu. 
  5. Liv och död. Den här jubelium utgåvan av om jag kunde drömma har jag också velat läsa länge nu. 
  6. Ett eget rum. En klassiker inom feminismen, längtar till att läsa den.
 Ja, dessa är böckerna som jag ska försöka bli klar med tills jullovet är slut.
Ska du/ni läsa mycket under lovet isåfall vilka böcker? 








lördag 5 december 2015

En väldigt sen "månadens lästa böcker"

November 2015

De odödligas sång av Julie Kagawa som utan tvekan är en riktigt fempoängare! Jag kan knappt tro att  jag nu har läst alla delar i denna  helt fantastiska här trilogi.

Anna and the French kiss av Stephennie Perkins, som jag redan Har läst på svenska men jag ändå kände att jag saknade Anna & Co så mycket att jag bara var tvungen att läsa den, trots min växande hög av TBR böcker.

En bok av Meg Cabot som jag inte kommer ihåg namnet på just nu...

Tankar:
Jag har läst för få böcker igen. Men den här gången är det värre än någonsin... Jag har aldrig läst 3 böcker på bara en månad sen klass två. Något säger mig att detta inte kommer förbättrats eftersom det är så mycket som pågår, som har med mina sudier att göra. Självklart ska ju jag ändå försöka läsa så många böcker som möjligt.

Sämsta bok/böcker:
Meg cabots bok. Den boken var så ointressant att jag allvarligt talat redan har glömt denns namn. Men även om den inte gjorde något vidare intryck på mig så tyckte jag inte att den var jätte dålig när håll på och jag läste den.

Bästa bok/böcker:
De odödligas sång som var så himla välskrivet och spännande, och som även hade ett episkt och sorgligt slut på  trilogin. Mer förklarande om varför jag fullständigt älskar den boken skriver jag i min kommande Edens blod recension.
Anna and French kiss var också helt amezing, med alla sina otroliga miljöer och sin söta romantiska stämning.

Snyggaste omslaget:
Så himla vackert omslag med den lila färgen och evighets tecknet, som t.o.m har en koppling med bokens handling.