tisdag 6 oktober 2015

Anna och den franska kyssen



Författare: Stephene Perkinsæ
Antal sidor: 297
Gerne: Romantik, Vänskap, familjerelationer, tonårsliv 
Serie:- det är en trilogi men jag vet faktiskt inte vad den heter
Favoritkaraktärer: Anna, Étienne
Tiden det tog mig att läsa boken: en dag
Poäng: 4/5








Handling (från Adlibris) :
Anna har ett lyckligt liv i Atlanta. Hon har en lojal bästa kompis och är kär i sin arbetskamrat på biografen, som just har börjat återgälda hennes känslor.Därför blir hon inte alls förtjust när hennes pappa bestämmer sig för att skicka iväg henne till Paris för att hon ska gå sitt sista skolår där. Men trots att hon inte kan ett ord franska lär Anna känna en del coola nya personer, inklusive den snygge Étienne St. Clair, som snabbt blir hennes bästa vän.
Tyvärr är han upptagen - och det kanske hon också är.... Eller?
Annas år i Paris, staden som brukar kallas »världens romatiska« visar sig omtumlande hjärtslitande och fantastiskt. Ett år som förändrar henne för alltid

Omdöme:
Första gången jag såg Anna och den franska kyssen så tänkte jag att den boken med det väldigt fula omslaget och trista handlingen nog inte passar mig, f*n vad fel jag hade.
För att när jag väl tvingade mig själv att åtminstone ge boken en chans så blev jag  (helt mot min vilja) fast från första till sista sidan.

Men vad var det som jag tyckte om så mycket? Jo, vår kära ordningsamma Anna som alltid försökte göra det hon ansåg var rätt, trots att hon själv inte alltid var jätte glad över sina beslut. Och som utvecklades till en självständig parson genom boken. Sen fanns också tillfälen då jag tyckte att hon var rent av korkad, men att hon gjorde fel gjorde henne bara verkligare. Ännu en grej som jag gillade är att det kändes verkligen som om jag var i Paris och besökte alla underbara platser där.

Det som imponerar mig är ju att Perkins klarade av skriva en bok med karaktärer som inte var så perfekta men ändå speciella, var och en på eget sitt sätt. Och att hon gjorde en jätte fin och lite rörande kärlekshistoria, där det för en gångs skull inte bara är en av karaktärerna som behöver hjälp/stöd utan båda två. Samtidigt som författaren skrev allt detta på ett lättsamt och gripande sätt så lyckades hon även göra att kärlekshistorien inte tog allt för stor plats. Utan andra saker som t.ex Annas vänskapsrelationer och både Annas och Étiennes familjekonflikter hade  stora roller i det hela.

Så om du vill ha en mysig bok eller ännu bättre har just blivit klar med en tjock och komplicerad dystopi så rekomenderar jag starkt att du ska läsa Anna och den franska kyssen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar