lördag 14 november 2015

Lola och pojken i huset bredvid



Författare: Stephanie Perkins 
Genre: romantik
Tiden det tog mig att läsa boken: 2 dagar
Antal sidor: 247
Serie: Anna och den franska kyssen
Favoritkaraktärer: Jag har ingen speciell favorit bland karaktärerna.
Poäng: 4/5 







Handling  ( från Adlibris ) : 
Lola Nolan är blivande kostymtecknare, och tycker det är bättre ju mer fantastiskt, glittrande och roligt ett klädesplagg är. Allt i hennes liv är mer eller mindre perfekt inklusive hennes snygge pojkvän, Max - ända tills tvillingarna Calliope och Cricket Bell återvänder till kvarteret.
När Cricket, en begåvad uppfinnare, kliver ut ur sin tvillingsysters skugga och tillbaka in i Lolas liv, tvingas hon till sist handskas med de känslor hon haft för pojken i huset bredvid under hela sin uppväxt


Omdöme:
Nu har jag läst två böcker av Stephanie Perkins och jag måste säga att det döljer sig något riktigt bra bokom den här bokens fula omslag. Nu när jag ändå nämner omslaget så kan jag även tillägga att den faktiskt speglar bokens handling, där de lever och karaktärernas ( nu menar jag bara Crickets ) utseende. Men inte på ett sät som lockar till sig läsare, tyvärr.

Först och främst så tyckte jag om Lola förvånansvärt mycket, jag hade förväntat mig att hon skulle vara en ytlig typ. På grund av hennes besatthet av kläder och glitter. Som tur är var hon inte det. Även om hon hade en liten vana att smeta in en halv liter körsbär läppstift, speciellt när Cricket var i närheten. Men annars var hon en tjej med sin egna stil som bara gjorde utlopp för sin kreativitet.

Triangel draman hade större plats i den här boken än i Anna och den franska kyssen. Och även om det vad uppenbart vem som skulle få vem, så var det ändå ganska intressant att följa hela processen.

Vad gäller Max och Cricket så är jag utan tvekan team Cricket. Medan Cricket är en smart och väldigt  trevlig kille som inte om bryr sig om vissa duma normer, t.ex det här med att killar inte får ha nagellack, eftersom det är "omanligt" så är Max både otrevlig och lätt hämndlysten.
Hur svårt kan det vara att välja egentligen?

En sak som gör att den här boken skiljer sig från andra böcker är Lolas föräldrars stora roll i det hela, de är liksom inte bara två bikaraktärer utan verkligen Lolas pappor.

Sammanfattnings var detta en riktigt bra bok där Perkins  (precis som i Anna och den franska kyssen)  lyckades med att både förmedla karaktärernas känslor på ett bra sätt och göra en fin romantisk historia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar