lördag 26 december 2015

The Selection




Titel: The Selection
Författare: Kiara Cass
Antal sidor: 273
Tiden det tog mig att läsa boken: 4 dagar
Genre: Romantik, drama 
Favoritkaraktär: Kriss 
Bokpoäng: 1/5







Handling: 
For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Omdöme:  (varning för spoliers!)
Som bokslukare blir en ibland tvungen att läsa vissa populära böcker. Eftersom en blir så nyfiken på dessa böcker och undrar varför de flesta gillar dem. Trots att en har sina aningar om dem. Det var just det som hände med mig när jag skulle läsa The Selection, jag menar det räcker ju  med att se omslaget, läsa handlingen och recensionerna om den för att förstå att den här boken är väldigt ytlig och stereotypisk. Men jag ville ändå veta vad som var så speciellt med The Selection och bilda en egen uppfattning, så jag läste den och det vissade sig att mina aningar inte var felaktiga.

För det första tycker jag inte om kvinnosynen i boken, en kvinna måste vara gift med en man och vara vacker för att överleva i den här världen. Innan de valde de som skulle vara med i The selection så fotograferade de flickorna som anmälde sig att vara med, och sedan valde de vackraste och  inte de smartaste. Och när de väl hade valt flickor som skulle tävla om  *host,tönten* Maxon så lärde de flickorna hur en ska vara en stillsam, välvillig och söt prinsessa som lyder Maxon i allt han säger,  istället för att lära de bästa sätten att ska styra ett land. Det faktumet att alla verkar vara bekväma med det gör inte saken bättre precis. Eller kanske inte alla.... Kriss verkade vara någon som inte ville ha någon löjlig prins, utan ett rike att styra över. Till skillnad från America som ena sekunden trånade efter sin mancho Aspen som verkade tro att hon var hans ägodel och i nästa sekund trånade efter Maxon som sprang runt och kysste andra tjejer.

"This isn't exactly a rule, but it would be unwise of you to ignore it. When you are invited to do something whith Prince Maxon, you do not refuse. No matter what it is. Dinner, outings, kisses-more than kisses-anything."  
Nämnde jag att ingen protesterade mot en tävling där våltäkning var acceptabelt?

De enda rebellerna i denna bok var bara några vildar som stökade runt i palatset.

Om du vill hitta en riktigt bra dystopi med trovärdighet, djup, intressanta karaktärer och riktiga rebeller som kämpar mot orättvisor (nu låter det där med rebellerna lite för väl klyschigt, men ändå) så råder jag dig att leta vidare. För att dessa saker är just vad du inte kommer hitta i den här boken.









                             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar