lördag 4 juli 2015

I dödens labyrint



Författare: James Dasher
Antal sidor: 358
Tiden det tog mig att läsa boken: 3 dagar
Serie: The Maze Runner
Favoritkaraktärer: Thomas, Teresa
Genre: Distopi, Scince fiction, thriller
Poäng: 4/5








Handling:
När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar.

Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt.
På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

Då händer något oväntat - Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute ?


Omdöme

Innan jag började med boken så var jag lite tveksam eftersom en labyrint full med killar och massa monster lät inte direkt tilltalande för mig, speciellt inte med tanke på att jag föredrar böcker med starka kvinnliga huvudkaraktärer. Så The Maze Runner verkade lite .. Nja. Men till sist bestämde jag och min vän Gaga att vi skulle se filmen  och om filmen var bra så skulle vi ge The Maze Runner boken en chans. Och besvikna blev vi minsann inte! Filmen var väldigt bra och labyrinten såg väldigt äkta ut. Och därför lånade vi varsin I dödens labyrint och läste dem. Dock tyckte jag att klagarna  (hemska varelser som finns i labyrinten) i filmen  inte såg ut som i närheten som klagarna i boken, vilket var synd eftersom det är ju meningen att filmen ska vara som boken.

Om vi ska  prata om själva boken så överträffade den mina förväntningar med hästlängder! Jag förväntade mig  en massa tonårskillar som bråkade om vartannat grej i ett trångt utrymme och istället  fick jag se ett civiliserad samhälle där man försökte överleva dagen på ett moget och lugnt sätt, trots omständigheterna.  Och ju längre man läste desto bättre och mer spännande blev den.  Hela tiden hände det saker, hemska som roliga. Alltså jag förstår inte hur James kommer på allt, den mannen har verkligen fantasi! Så därför säger jag bara 3 ord:
LÄS DEN BOKEN!!!! (även om jag tyckte att det var lite irriterande att just Thomas skulle få alla anorlunda ider och ingen annan, men inget är perfekt) 


Här är filmens trailer:







1 kommentar: