fredag 31 juli 2015

Cinder





Författare: Marissa Mayer
Serie: Månkröninkan 
Antal sidor: 400
Genre: Klassisk dystopi 
Tiden det tog mig att läsa boken: 1 dag
Favoritkaraktär/er: Cinder, Androiden Iko
Poäng: 5/5







Handling:
Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ...
Omdöme:
Till att börja med så var Cinder en kanonbok! Jag gillar verkligen hur författaren återskapar den klassiska sagan (Cinderella) och ger den ett nytt liv. Alla de klassiska elementen finns så klart: ond styvmor, hårt, men obetalt arbete, minst en elak styvsyster och en vacker och fördomsfri prins. Vissa ändringar finns dock. Cinder är t.ex en mekaniker som bor i New Beijing någon gång i framtiden,  några efter ett hemskt krig. Hon är hälften människa och hälften android ( alltså en cyborg ) och därför behandlas hon som andra klassens medborgare..

 Adri och Levana är sådär svart-vitt-onda som bara sagofigurer kan vara, och Kai är definitivt charmig på där sagoprins-sättet. Men det är ju självklart Cinder och hennes adroid-vän Iko som är de verkliga stjärnorna. Iko är helt underbar ( och galet rolig ) och Cinder är en stark och intressant karaktär, lite kicks ass. Hon är begåvad, stark, smart, lojal, och hon jobbar hårt på det hon tror på.

Jag tyckte också att den här boken påminnde mig väldigt mycket om Star Wars filmerna, med sina svävare, rymdskepp och Androider. Men det har jag inget emot eftersom jag gillade Star Wars filmerna när jag var mindre.
Innan jag började med boken så hade jag förväntat en kärlekshistoria efter som det här är ju åndå när allt kommer fram en bättre och annorlunda Cinderella så det ska ju vara en kärlekshistoria, men romantiken spelar en ganska tillbakadragen roll i boken och det känns helt okey. Istället tycker jag att viktiga frågor om medmänsklighet och rätt och fel får plats i denna saga.
 Tyvärr tyckte jag att slutet var väldigt förutsägbart, Cinder blev förvånad men inte jag och det är ju meningen att läsaren också ska bli överraskad. Men det gör inget, eftersom inget är perfekt så därför ger jag boken full poäng ändå :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar