lördag 4 juli 2015

I vansinnets öken





Författare: James Dashner
Antal sidor: 358
Serie: the maze Runner
Tiden det tog mig att läsa boken:  1 dag
Genre: Dystopi, science fiction, thriller
Favoritkaraktär: Minho
Poäng: 5/5






Handling:
Efter flykten från labyrinten trodde Thomas att han och de andra skulle få sina liv tillbaka. Men ingen av dem visste vilken sorts liv som väntade dem.
Nu vet de. En bränd jord, förstörd av klimatförändringar och sjukdom. En värld som härskas av kaos.
Flykten är långt ifrån över. De står inför en ny och fruktansvärd prövning. De har två veckor på sig att korsa en förbränd öken och ta sig till andra sidan. De kommer att möta sjukdom, galenskap och vänner som inte går att lita på – ingen går säker.
Kommer Thomas och hans vänner någonsin att bli fria? Finns gåtans lösning bland Thomas förlorade minnen?
Omdöme:
Ännu en gång måste jag säga att jag inte förstår hur James kommer på allt. För att den här boken var helt AMEZING!!! Alltså vem kunde veta att det kunde hända så mycket på en enda jädrans öken?

När jag började med boken kom jag väldigt snabbt in, vilket delvis säkert berodde på att jag hade läst I dödens labyrint 2 dagar före jag började med den här boken, så jag hade ett färskt minne om karaktärerna och så.

Flera gånger när jag läste boken så fick jag hjärtat i halsgropen, vilket hände ofta eftersom den här boken till och med var läskigare än ettan. Och med läskigare så menar jag att den här delen hade fler otäcka varelser än I dödens labyrint. Men den var inte bara läskig utan väldigt spännande också.

I den här delen så får man också fler svar på saker man har undrat i första delen t.ex. Vilka katastrofala följder klimatförändringarna hade.

En karaktär som verkligen har lyfts upp i den här boken är nog löparen Minho, vilket var bra  eftersom han har en väldigt stor dos humor i sig. Och jag tycker om att skratta mitt i det hemska vilket man alltid gör när Minho är med i bilden.

Dialogerna var precis som i dödens labyrint rappa och i flera fall fulla av sarkasm eller humor.

Jag skulle kunna skriva  om varför jag är väldigt arg på en viss parson i boken, exakt varför jag gillar den här boken, allt som är bra och allt som är dålig med den. Men då skulle jag både avslöja för mycket och det skulle antagligen bli  en hel roman.

Där nedan så är det The scorsch  trials filmens trailer:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar